El Contractista de Reus

Un dia em van dir, els que sou de Tarragona i teniu coses per explicar, feu-ho  per escrit, i jo vaig contestar, en tinc tantes de coses per explicar, que no sé per on començar, però avui us explico aquesta…..

 

Petita historia explicada a mi personalment per el propi protagonista de la següent anècdota.

En primer lloc he de dir que els ciutadans de Reus sempre han volgut ser els primers

en tot i en totes les circumstàncies que s’han fet presents durant la seva historia.

El cas es que a mi personalment durant una temporada i per circumstancies de la vida em va tocar de fer de contractista d’obres al mori el meu Padrí en Artur Pardines Magaroles (q.e.p.r.),i es va forma la societat “Successors d’Artur Pardines Magaroles” i   entre els socis hi havia el ara difunt Jaume Costa Sarsanedes (q.e.p.r.) el qual va esser un dels  presents quant m’explicaven la següent historieta.

Com he dit, els de Reus,  els primers en tot, durant la guerra els primers en cremar convents i després els primers en rebre al General Franco sota  el “Talem” i en processó.

La historia comença quant a Reus hi havia un camp d’aviació i hi havia uns aficionats que s’havien fet un parell d’aeroplans fent servir els motors d’autos vells i anaven fins a Salou i els seus voltants i tornaven.

I  con es natural utilitzaven el camp d’aviació que ells mateixos avien fet, però amb tot això es va presentar la guerra 1936/1939 .

El camp d’aviació es necessitava per la guerra i com es natural era petit per els avions de combat, i la solució va esser la següent.

Va vindre un assessor tècnic de Rússia i va demanar urgentment un contractista o tècnic per fer una explanació i l’allargament de la pista d’aterratge pels avions de la guerra.

El protagonista d’aquesta historia es presenta i accepta totes les condicions de l’obra i una vegada acabada li diu al tècnic rus que ja esta feta l’obra segons les seves condicions.

Però el rus diu, ara necessito uns hangars i un tècnic per la seva construcció. El tècnic de Reus diu, això li puc fer jo, no te cap importància. El rus molt estranyat i dubtós  li concedeix  l’obra i queda satisfet, però diu, ara s’hauran de fer els tallers i s’hauran de buscar els mecànics i tècnics corresponents per fer l’obra. El contractista de Reus , li diu el mateix que abans, tot això jo li puc fer jo mateix, i el rus també igual que abans i a pesar dels dubtes,  li concedeix  l’obra.

Resumin una mica diré que els mecànics  treballaven en el muntatge dels avions que els coneixíem com els MOSCAS de petits que eren, per la velocitat que portava i amb la rapidesa que fugien, i la seva missió era atacar l’avió enemic i desviar-lo.

Aquestos avions havien vingut amb capces de fusta i cartró molt ben embalats. El cas és que els avions ja estan acabats, i el rus diu ara vindran els aviadors de proves de Rússia i mirarem si van be.

Varen vindre el aviadors de Rússia però no van voler provar-los ni pujar-hi per que eren fets per persones del país i no russes.

Al tècnic representant de Rússia se li va plantejar un problema gros i serio però el contractista de Reus li diu, no es preocupi això li arreglo jo. Com sabia el cas dels aficionats a la aviació va aconseguir aviadors i es varen fer les proves amb aviadors d’aquí i amb resultats mes que satisfactoris.

El rus li va dir textualment  al contractista de Reus  i es historia que si a Rússia el poble sàpigues fer tot el que ha fet el contractista de Reus tindrien que “afusellar-nos” a la meitat dels ciutadans .

 

Artur Tomàs i Mercader.

94 anys

Anuncis